Skuteczna ocena pracobiorcy
Strategii weryfikacji pracobiorców jest dużo. Najprostsza ocena pracownicza to zwyczajna obserwacja. Metoda ta ma jednakże dużo defektów. Podstawową jest fakt, że zwykle przełożonemu niełatwo może być zachować obiektywizm.

Jednocześnie wiemy że pracownicy w obecności zwierzchnika instynktowne będą próbowali odgadnąć oczekiwania przełożonego, co może wywrzeć wpływ na obiektywizm wyników, a tym samym na właściwość decyzji.
Stąd warto zastanowić się nad zleceniem podobnych badań wyspecjalizowanej firmie. Takie wyjście pozwala nie tylko zachowywać bezstronność. Osoba przeprowadzająca badanie nie jest zaangażowana emocjonalnie w stosunku do analizowanej grupy lub osoby, ocena pracownicza będzie zatem wyższa jakościowo. Specjalista posiada też zwykle większą erudycję z zagadnień psychologii, dlatego łatwiej wyłapie mniej oczywiste powody komplikacji.
Jedną z metod pozyskania obiektywnych danych o pracowniku bądź pracownikach jest ocena 360 stopni. Sposób ten polega na sporządzeniu kwestionariusza skierowanego do badanego pracobiorcy oraz jego bezpośredniego środowiska.

Na identyczne pytania tyczące się badanego odpowiadają: bezpośredni przełożony, równorzędni pracownicy, podlegli pracownicy a nawet ludzie z zewnątrz (przykładowo klienci firmy). Moglibyśmy ocenę tę w sposób obrazowy przyrównać do koła otaczającego osobę badaną, stąd jej miano: ocena 360 stopni.
Ocena pracownicza nie jest wyłącznie metodą na podwyższenie efektywności przedsiębiorstwa. Przydaje się także osobie badanej, gdyż w sposób bezstronny pokazuje w jaki sposób dana jednostka jest postrzegana przez otoczenie. Dzięki owej wiedzy pracobiorca może zadbać o swój osobisty rozwój.